¿A qué temperatura españa'l maíz?

   Nes tardes d’iviernu préstanos un cachu a la mio fía a mio facer flaires (lo que los anglosaxones nomen popcorn). Pa la neña,  amás de por comeles, l’inquiz ye velos reventar dientro la pota, al traviés de la tapa cristal, ye un momentu máxicu esi nel que dempués d’unes poques estallíes, arranquen a españar darréu les granes que tán nel culu la pota. Ye nesi momentu  nel que yo entrugábame siempres: ¿cuál ye la temperatura que fae qu'arrevienten toes d’una vegada? 



   Como ya sabes el maíz pa facer los flaires ye una triba especial, nun val el de les panoyes que semamos n’Asturies, sinon  que ye una variadá especial (Zea mays´everata), que tien una casca perdura, que los botánicos nomen pericarpiu, y perzarrada, esto fae que l’agua qu’hai dientro la grana maíz, nun pueda salir al esterior al calentase col calor del fueu, polo que la presión interna crez, l’agua, ya en fas de vapor, fae presión escontra’l pericarpiu hasta qu’ésti nun puede más y arrevienta, ¡paf!, esto suel asoceder cuando la presión interna ronda los 10bar (lo qu’equival a 10km/cm2), una presión perfuerte, y polo que paez debe producise a una temperatura determinada, por qu'españen toes d’una vegada (más o menos), ¿cómo podría conocer esta temperatura?

   El montaxe esperimental qu’usé foi percenciellu, en tandes de 50 granes de maíz, fui metiéndoles durante cinco minutos nel fornu a temperatures distintes, faciendo una preba pa caún de los intervalos de 5ºC desde 150ºC a 200ºC, polo que podía garrar unos datos con una precisión de ±5ºC (nun cuento cola incertidume de la histéresis del fornu, que depende enforma de que tipu seya, yo tuve la suerte d’usar ún perprecisu que dame una incertidume de ±0,3ºC, polo que l’erru de mio ye de ±5,3ºC). Doi darréu los datos en percentax de granes arreventaes respeuto’l total d’esa tanda (50 granos):


   La gráfica ye pernidia, anque parte de les granes de maíz esploten a temperatures perbaxo los 175ºC, la mayoría faenlo cuando tán a 180ºC, esi saltu tan grande del percentax de granes espaes, diznos que la temperatura crítica, a la que cuasi cualesquier grana de maíz revienta, ta perriba de 175ºC, nun puntu nesi intervalu de 5ºC. Paez que l’intervalu qu’escoyí, 5ºC, yera poco finu pa dame un valor más averáu a la temperatura crítica, así que volví repetir l’esperimentu, esta vegada en tandes de 50 granes cada 1ºC, ente 175ºC y 180ºC (el mio erru agora sedría ±1,3ºC). Lo que atopé, vese na gráfica, rescampló que’l saltu del percentax de granes arreventaes, o la temperatura crítica, taba en 177ºC (col erru de ±1,3ºC):


   Agora ya sabía a qué temperatura españaben les granes de maíz, sólo quedaba comeles manu a manu cola guah.a.


   Postdata:Teo que dicir qu'estos resultaos valen namás nes condiciones concretes d’esi día y llugar, n’otres condiciones tales como distinta presión atmosférico o altitú los resultaos pueden camudar enforma. Amás, como sabes, esto ye un blogue de divulgación, polo que pa facer esta estimación tendríamos que repitir l’esperimentu delles vegaes, y dar un tratamientu estadísticu a los datos pañaos, anque teo que dicir que los resultaos son bien averaos a los qu’atoparon estudios más serios.

Comentarios