Los pigmentos de los rotuladores: esperiencies de cromatografía (low cost)

   La color ye un tema que siempre teo na tiesta (en cuenta que soi un fanáticu de la física de la lluz), per eso va tiempu que ficiera daqué esperimentu con mires d’estudiar la composición cromática de les tintes, daquella nun tenía los preseos d’análisis que güei teo, polo que va díes volví garrar el tema con mires a desendolcalu un poquiñín más. 


   Toos sabemos que tres son los colores primarios cian, maxenta y mariellu, y con estos sacamos los demás, pero, ¿ye esto asina, per exemplu, na tinta los rotuladores? ¿Podemos descomponer esa tinta pa ver que tintes usaron, si ye que los usaron? Con poco material y poques perres podemos estudialo.
Materiales usaos

 

  Lo primero foi garrar los rotuladores de la mio fía (cuando taba durmiendo, sinon diba armar la de coyer...), teo que dicir que son unos rotuladores pa preescolares, polo que los sos componentes nun son tóxicos, son solubles n’agua (pa poder llimpiar fácil la ropa, manes, muebñes, parees...), y en muchos casos derivaos de pigmentos vexetales, polo que podemos atopar resultaos destramaos si usamos otra triba de rotuladores.
 
   Colos rotuladores, amás d’unos filtros de papel pala cafetera, y un vasu d’agua ya taba tol material arrancháu pa facer una cromatografía.
 
   La cromatografía ye una téunica que trata d’identificar los componentes d’una sustancia, hai delles tribes de cromatografía, anque toes sofítense na separtación de les distintes molécules pente medies del principiu de retención selleutiva. Compónse de dos partes, una fas estacionaria, que suel ser un sólidu, que va poner torga a caúna de les molécules en distinta midida, y una fase móvil, que va pasar al traviés de la fas estacionaria, arrastriando les molécules de la sostancia a analizar. La triba que vamos usar ye la cromatografía de capa fina, na que la fase estacionaria va ser la celulosa del papel de filtru de café (puede funcionase tamién con papel secante, papel de periódicu...), y la móvil, nesti casu agua, anque depende’l rotulador vamos necesitar alcohol isopropílicu (alcohol de quemar) o alcohol d’usu común (el que s’usaba pa les ferides). L’agua (o l’alcohol) por capilaridá va entamar a xubir pel papel al meter la puntina, y va dir arrastriando les molécules que componen la tinta de rotulador. Caúna tien unes carauterístiques destremaes, polo que van migrar a distinta velocidá y a distintes distancies del orixen, y vamos poder ver cuálos son los componentes básicos de les tintes.


   Asina que recorté unes tirines de papel d’unos 2x10 cm, y fíce-yos una rayina con caún de los rotuladores (un color en caúna de les tirines), y ensin más metí la puntina nel agua, y esperé a que subiera pela tira de papel hasta la llende que marca la presión capilar del mediu (esto vas velo, ya que l’agua va dexar de subir, nun tienes que calcular nada). Los resultaos fueron estos que ves equí abaxo:


   Esto mesmo ya lo ficiera va munchos años, como dixe, pero la idea yera avanzar un galmu más p’allá, asina que tiré d’un programa del que ya falé, el Tracker, que diba dame la llave pa dar esi galmín más. Al analizar el cromatograma como un espectru diba atopar un análisis peresemeyáu al que me daría un cromatógrafu dixital, o un análisis con espectrómetru. Vamos velo.
 
   Entamé colos colores primarios, o los que más s’asemeyaben d’ente los rotuladores que tenía, asina’l mariellu dio un patrón percarauterísticu, perbaxo y de poca amplitud, y con un picu namás, polo que podemos interpretar que la tinta tien un solu componente de color:

Cromatograma de la tinta de color mariello

   Nel azul, a falta de cian, ya nun asocedió los mesmo, yera un perfil poco ampliu, anque alto, y con dos picos reconocibles, un pa un azulín perclarín, ¿sedría cian?, y otro más escuro, lo que damos la pista que pa esti color usaron una amesta de dos tintes. A lo postero miré un azul más escuro, y tenía los mesmo componentes, anque a priori paecía que n’otra proporción.

Cromatograma de la tinta color azul

   El encarnao foi col que más sorpresa llevé, ya que llonxe de tener un patrón poco ampliu como los otros, nesti casu yera curtiu, pero altu, con dos picos definíos. Na imaxen vese bien, como hai un picu pa un color agranatáu, y otru pa un arrosáu, ¿maxenta?
Nestos tres colores, ya pude ver les tres tribes de patrón que diba atopar, los poco amplios y baxos, los poco amplios y altos, y los llargos y amplios, dicen-nos lo complexa que ye caúna de les tintes.

Cromatograma de la tinta color encarnao

   Asina los poco amplios y baxos, correspuenden a tintes con un componentes de color, o si tien dellos con poco proporción de un, ye’l exemplu del mariello, y el naranxa, que vemos equí abaxo, formáu por un pigmetu naranxa, y un poquiñin d’un arrosáu. 

Cromatograma de la tinta color naranxa

   La segunda triba, poco ampliu pero altu, que vimos col azul, y que tamién atopé al analizar el verde. N’él apecen dos picos destremaos, un pal mariello (a distintu altor del mariello puro, a lo meyor porque son pigmentos diferentes), y otru pal azul (cercanu al altor del picu cian del patrón del azul, quiciabes porque ye’l mesmo pigmento).

Cromatograma de la tinta color verde

   La tercer triba, llargu y ampliu, exemplizada pol encarnao, apaez nes colores más complexes como’l prieto y el morao (tamién pasó con tolos colores escuros), con patrones amplios, llargos y con muchos picos, por mor a que tán compuestos por variedá de pigmentos.

Cromatograma de la tinta de color prieto
Cromatograma de la tinta de color morao
 
   Ya ves lo qué puedes facer con cuatro perres, anque ye nidio que con estos materiales nun se puede pidir muncha precisión, puedes meyorar el resultáu, per exemplu usando papel de filtru más gordu, como’l qu’usen nos llaboratorios. Los rotuladores qu’usé, yeren d’usu infantil, polo que un análisis con otra triba de rotuladores dará resultaos diferentes, o non…  


   La bayura d’esperiencies qu’ufre esta téunica son plasmantes, y van teneme ocupáu una dómina, faciendo pruebes con distintos pigmentos y sostancies, que de xuru que diré cuntando equí...

Comentarios